Alle skal vide, hvad vi kan

For nylig kunne man læse i Politiken, at hver tredje dansker savner information om kost i forbindelse med indlæggelse og udskrivelse fra hospitalet. Du kan læse artiklerne her og her.

Der er altså et behov for vores faglighed og viden, som ikke bliver dækket i øjeblikket. Jeg tror på, at vi kan bruge den her mulighed til, ikke bare at gøre en forskel for danskernes sundhed, men også bruge det som en måde at sikre os politisk og ledelsesmæssig indflydelse. Hvis vi skal udvikle vores fag og undgå at andre faggrupper byder sig ind på det kost-, ernærings- og sundhedsfaglige område, hvor vi er de faglige eksperter, så skal vi sælge os selv. Vi skal byde os til og kunne fortælle, hvilken værdi vores arbejde skaber for den enkelte bruger eller patient.  

På hospitalerne er der eksperimenteret med at stille en infotavle op ved siden af patienterne, der viser fx hvornår lægen kommer. Det var en stor succes blandt patienterne. Sådan skal vi også forstå at arbejde. Prøve nye ting og metoder af. På disse tavler kunne der også have stået, hvad patienterne skal spise og hvornår og hvilken gavn, maden gør. Det vil måske være med til at ændre forståelsen af kost fra at være nødvendig serviceydelse til at være en sundhedsydelse som led i behandlingen.

Og det er ikke kun på hospitalerne, vi skal nytænke. Det gælder også i kantiner, daginstitutioner, på plejehjem osv. Mon ikke vi kunne øge tilfredsheden med vores arbejde, hvis der lå en information ved de måltider, vi serverede, hvor man kan se, hvad måltidet består af og hvilke gavnlige effekter netop dette måltid har? Eller måske en app, der kunne fortælle noget om det måltid, man skulle til at indtage? Mulighederne er mange, men én ting er sikkert:

Det kan betale sig for både den enkelte dansker og samfundet at investere i at forbedre danskernes viden om rigtig ernæring – det ved vi! Men er vi gode nok til at dele den viden med omverdenen? Det er op til os, at komme med bud på, hvordan den investering kan se ud, så vi bliver den faggruppe der står i spidsen for arbejdet med at forbedre danskernes sundhed - hvor som helst og når som helst .

Mandag d. 12/5 var jeg til konference i Middelfart, der hed: 'Få indflydelse på hospitalet'. Konferencen handlede om, hvordan man skaber indflydelse og påvirker omverdenen. En af de inviterede var Martin Vith Ankerstjerne fra Advice. Han fortalte om, hvor vigtigt det er at involvere flere stakeholdere/interessenter, for at få sat ernæring på dagsordenen. Vi skal ikke kun tænke i traditionelle påvirkningsveje internt i organisationen, men lægge strategier for, hvordan man kan øge det eksterne pres på ledelsen. F.eks. fremme ens sag ved at binde det op på konkrete fortællinger om vigtigheden af kost og ernæring. Han understregede ligeledes vigtigheden af, at opbygge strategiske relationer, der kan bidrage til at understøtte budskabet, så der er flere til at bære budskabet ud i verden. Rigtig gode ideer!

Du kan læse mere og blive inspireret af Martin Vith Ankerstjernes slides her

Derfor vil jeg opfordre dig til, at du krydrer dit daglige ledelsesarbejde med en knivspids ambition og vågemod og husker på, at det er os, der er eksperterne på kost- og ernæringsområdet. Vi skal gå foran og være med til at sætte retning på, hvordan vores fag kan bidrage til folkesundheden og insistere på fagligheden. På den måde får vi spredt budskabet og undgår, at vi bliver erstattet af discount-løsninger i køkkenet, kantinen og på ledelsesgangen.

Venlige hilsener