De nye kostråd og handlingsanvisninger

Spis varieret og ikke for meget, og vær fysisk aktiv
Spis forskellige grønsager, frugt og fuldkornsprodukter hver dag, og varier mellem forskellige typer fisk, magre mejeriprodukter og magert kød henover ugen. Spis mindre portioner, og dyrk mere motion, hvis du gerne vil tabe dig.
Spis frugt og mange grønsager
Spis 6 om dagen − det svarer til ca. 600 g grønsager og frugt. Mindst halvdelen skal være grønsager. Vælg især de grove grønsager som ærter, majs, rodfrugter og bønner.
Spis mere fisk
Spis fisk mindst 2 gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du have 350 g fisk om ugen. Mindst 200 g skal helst være fed fisk som laks, ørred, makrel og sild.
Vælg fuldkorn
Spis mindst 75 g fuldkorn om dagen. Vælg fuldkorn først. Vælg brød, gryn, mel, morgenmadsprodukter, ris og pasta med højt indhold af fibre og fuldkorn. Brug mindst lige så meget fuldkornsmel som hvidt mel i dejen, når du bager selv.
Vælg magert kød og kødpålæg
Vælg kød og kødprodukter med højst 10 % fedt. Spis højst 500 g kød om ugen fra okse, kalv, lam eller gris. Vælg fjerkræ, fisk, æg, grøntsager og bælgfrugter de øvrige dage i ugen og som pålæg. Hvis du ikke har forhøjet kolesterol, kan du spise op til 6 æg om ugen.
Vælg magre mejeriprodukter
Vælg skummetmælk, minimælk eller kærnemælk. Vælg surmælksprodukter, f.eks. yoghurt, med højst 0,7 % fedt og oste med højst 17 % fedt (30 +). Hold igen med fløde og smør. ¼-½ liter mælkeprodukt dagligt er passende.
Spis mindre mættet fedt
Skær ned på dit forbrug af mættet fedt. Vælg planteolier f.eks. rapsolie og olivenolie, flydende margarine og blød margarine i stedet for smør, smørblandinger og hård margarine. Skrab brødet, eller undlad fedtstof. Steg i olie, og smid stegefedtet væk.
Spis mad med mindre salt
Mange af os os ville have godt af at spise ½ tsk. mindre salt om dagen (ca. 3 g). Brug i stedet flere andre krydderier og krydderurter. Kom kun én skive ost eller kødpålæg på dit brød. Undlad eller skær ned på salt i kogevandet. Sæt ikke salt på bordet.
Spis mindre sukker
Skær ned på de søde sager og drikke. De fleste kan med fordel halvere forbruget af slik, sodavand, saft, is og kager.
Drik vand
Drik vand − gerne fra hanen − i stedet for f.eks. sodavand, alkohol, juice og saftevand. I Danmark er det som regel tilstrækkeligt, at voksne drikker 1-1 ½ liter væske i døgnet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilde: Udsnit fra Fødevarestyrelsens hjemmesiden