Relateret indhold

Fagbladsartikel 20/06/2019 Datoer og frister for fagbladet
Fagbladsartikel 20/06/2019 Annoncepriser og -formater
Fagbladsartikel 19/06/2019 Kost, Ernæring & Sundhed 06/2019
Christine Bille Nielsen [ OPSKRIFTER ] Jesper Glyrskov [ FOTO ]
Fagbladsartikel 19/06/2019 Månedens opskrift: Jordbær
Sanne Hansen [ TEKST ] Kissen Møller Hansen [ FOTO ]
Fagbladsartikel 19/06/2019 Måltider, der gør en forskel

Kontakt

RedaktørMette Jensen

T: 3163 6603
E: mj@kost.dk

Det handler om velfærd

Produktivitetskommissionen, alias regeringen, anbefaler at udlicitere de bløde velfærdsområder, det vil sige børnepasning og ældrepleje, inklusive madomsorg, for ‘konkurrence øger produktiviteten’ − det er nærmest et mantra, har jeg forstået. Og ved rapportens udgivelse − den sjette fra kommissionen − lød det, at kommissionen ikke havde kunnet finde eksempler på dårlige erfaringer med udlicitering af blød velfærd. Det undrer mig. De dårlige eksempler er ikke mere end et par klik væk. Og desuden dokumenterer rapport på rapport, at der generelt ikke er positive effekter forbundet med øget konkurrenceudsættelse af blød velfærd. Den bliver hverken billigere eller bedre. Jeg vil derfor anbefale kommuner og regioner at have tillid til sine dygtige medarbejdere og bruge ressourcerne på at udvikle kvaliteten af de offentlige opgaver sammen med dem i stedet for at konkurrere. For det koster at konkurrere. Det koster at forfatte et udbud og administrere udbudsprocessen. Og når udbuddet er en realitet, så koster det at føre kontrol med, om den nye leverandør leverer det, der er beskrevet i udbudsmaterialet. Som det nævnes her i bladet, måtte Solrød Kommune af med over 600.000 kr. for at spare ca. 130.000. Og hvordan går det, når leverandørskiftet er en realitet? Holdes der øje med, om der reelt er sparet på driften, om kvaliteten er forbedret, og om medarbejderne trives. Og bogføres de ekstra udgifter, der opstår, når opgaver, der var glemt og derfor ikke beskrevet i udbudsmaterialet, alligevel skal løses. Det er det, man ikke ved.

Det skal nu undersøges til bunds i en analyse, som vores hovedorganisation FTF støtter.

Hvis konkurrence skal forbedre kvaliteten, så skal udbyder stå benhårdt på sine kvalitetskrav. Kvalitetskravene skal i fokus, når opgaven sendes i udbud. De skal beskrives nøje, og i hele kontraktperioden skal der holdes øje med, at de opfyldes. Er det madservice, skal kvalitetskravene som minimum gå på råvarekvalitet såvel som opfyldelse af borgernes ernæringsmæssige behov. Men også på den vejledning, service og omsorg og det tværprofessionelle samarbejde, der er en forudsætning for, at især udsatte borgere får spist den mad, som er afgørende for deres helbred, livskvalitet og evne til at klare sig selv. Det ser jeg som velfærd. Og det er velfærd, det handler om.

Ghita Parry
/ Formand