Det Herrefedt - ny stor nøglehulskampagne

Undersøgelser viser igen og igen at mænds sundhed halter. Nøglehulskampagnens målgruppe er derfor særligt rettet mod mændene. ”Fra tidligere kampagner ved vi at Nøglehullet i højere grad når kvinderne. Det er ca. 75 % af kvinderne, der deltager og involverer sig i kampagnerne, og kun ca. 25 % mænd. Fremadrettet er det en udfordring i Nøglehulskampagnerne at nå ud til flere mænd - især fordi mænds livsstil og madvaner generelt (særligt de ufaglærte og kortuddannede mænd) er usundere end kvinders,” siger Morten Carlmann Andersen, der er projektleder for Nøglehullet.

”Målet er, at vi især skal nå de kortuddannede mænd over 35 år. De skal have et bedre kendskab til og kundskab om Nøglehullet, så de begynder at tage mærket til sig både når de køber ind og spiser mad ude og på farten,” siger Morten Carlmann Andersen.

Det Herrefedt

NøglehulsKampagnen løber af stablen i uge 18-20 med en masse events og forbrugerkonkurrencer, fx særprisen ”Årets Nøglehulsprodukt på farten” samt events på byggepladser og andre steder, hvor målgruppen arbejder. TV-kokken Claus Holm har udarbejdet nøglehulsmærkede opskrifter under navnet ”Mad og mænd” og deltager i You-Tube film og indslag på tv. Udover kampagnen rettet mod forbrugerne i detailhandlen, vil der også være en konkurrence for certificerede og foreløbigt certificerede spisesteder.

”Nøglehulsordningen er et af de bedste sundhedsfremmende initiativer i Danmark og i Kost & Ernæringsforbundet er vi selvfølgelig med og støtter op omkring de mange tiltag, som skal højne danskernes sundhed”, udtaler mad- og måltidskonsulent Karen Leth, som er forbundets repræsentant i Nøglehuspartnerskabet. ”Som kost, ernærings- og sundhedsprofessionel har vi et vigtigt medansvar for at påvirke danskernes vaner og formidle viden om sundhedsfremme og forebyggelse”.

Fødevarestyrelsen oplyser, at der er mange muligheder for at engagere sig i kampagnen. Du kan få flere facts om kampagnen, Nøglehullet og målgrupper her.