Relateret indhold

Fagbladsartikel 20/06/2019 Datoer og frister for fagbladet
Fagbladsartikel 20/06/2019 Annoncepriser og -formater
Fagbladsartikel 19/06/2019 Kost, Ernæring & Sundhed 06/2019
Christine Bille Nielsen [ OPSKRIFTER ] Jesper Glyrskov [ FOTO ]
Fagbladsartikel 19/06/2019 Månedens opskrift: Jordbær
Sanne Hansen [ TEKST ] Kissen Møller Hansen [ FOTO ]
Fagbladsartikel 19/06/2019 Måltider, der gør en forskel

Kontakt

RedaktørMette Jensen

T: 3163 6603
E: mj@kost.dk

En god demonstration

Jeg var med til festen, og det var en stor fornøjelse at se kampgejsten og den faglige stolthed lyse ud af eleverne. De har forberedt sig til mesterskaberne i måneder, og de står rustet til tænderne, for at vinde mesterskabet selvfølgelig, men også for at give de mange besøgende et godt indtryk af deres fag.

Ernæringsassistenterne viser, hvordan deres kulinariske færdigheder kombineres med ernæringsmæssig viden og omsorg for den målgruppe, som de tilbereder deres måltider til. Og det gør indtryk.

I år har 42.000 besøgende lagt vejen forbi mesterskaberne i Aalborg. Det er flere end nogensinde: Lærere kikker forbi med elever fra folkeskolernes ældste klasser. Gymnasieelever bliver fristet af de mange håndværk. Og mødre, der har børn i 8.-9. klasse, får en særlig invitation, da det har vist sig, at især mødrene har indflydelse på de unges uddannelsesvalg.

De engagerede elever er den bedst tænkelige reklame for uddannelserne, og når mesterskaberne er holdt, viser det sig ved øget søgning til erhvervsskolerne. Sidste år med hele 12 procent. Det er et godt skridt på vejen til at opfylde målsætningen i regeringens reform ‘Faglært til fremtiden’, der siger, at hver fjerde folkeskoleelev i 2020 skal vælge en erhvervsuddannelse, mod 19 procent i dag.

Så er der bare én hurdle tilbage, og det er manglen på praktikpladser.

Jeg håber, at lederne fra de alt, alt for mange virksomheder, der er godkendt til at uddanne ernæringsassistentelever, men ikke har elever, lægger vejen forbi mesterskaberne for at opdage, at de umuligt kan undvære elevernes engagement på deres arbejdsplads.

For selvom skolepraktikken forbedres og adgangen til den lettes, så alle elever
med garanti kan gøre deres uddannelse færdig, tror jeg, det er sjovere at prøve kræfter med virkeligheden.

Ghita Parry
/ Formand