Fælles mad i børnehaven giver bedre vaner

Frokost i institutionen

FRIDA står for frokostordninger i dagtilbud og forskerne har set på  frokostordningernes betydning for maddannelse og sundhed. Konklusionen er, at fælles frokost i institutionen kan give børnene bedre vaner, hvis maden er en del af det pædagogiske arbejde.

Lighed i sundhed

Det åbenbare er, at vi kan være med til at udligne ulighed i sundhed ved at tilbyde alle børn uanset baggrund et sundt måltid. Men ordningerne kan så meget mere, hvis de bruges mere aktivt, mener Bent Egberg Mikkelsen, der er professor i ernæring og  offentlig mad på Aalborg Universitet og leder af Frida.

Forskningen viser, at børnenes forståelse af mad og måltider former sig efter det, de oplever i institutionen. De lærer af at få serveret mad, og relationen til kammeraterne og pædagogerne betyder noget for, hvad de putter i munden, lyder det fra forskerne.

Hvis man gør sig pædagogiske overvejelser over måltiderne, vil de derfor have en betydning for børnenes madvaner og en sundhedsfremmende effekt.

Involver børnene

Noget af det forskerne pege på, er, at det er vigtigt at inddrage børnene i måltiderne og give dem en sanselig og legende tilgang til maden. De skal have chancen for at opleve, hvad der sker med dem, når de dufter og spiser mad. Mad og måltider skal gøres nærværende, det vil give børnene madmod og give dem en bevidsthed og opmærksomhed på mad, der vil vare ved.

Nysgerrige børn

Forskningen bekræfter dermed erfaringerne fra de institutioner, hvor mad og måltider er en del af dagligdagen og af institutionens pædagogik.

Børnene er nysgerrige og vil meget gerne være med. De udvikler sig både motorisk, sensorisk, sprogligt og socialt, når de er med til at dyrke og tilberede maden, lyder det fra eksempelvis Børnehuset Fuglsang i Aalborg og Langehusene i Fredensborg, der har bidraget til forskningen.

Opfordring til kommunerne

Og det er værd at hæfte sig ved i kommunerne, når de skal vejlede de forældre, der hvert andet år skal tage stilling til de frivillige madordninger. Hvis de kan se frokostordningerne som et pædagogisk projekt, der er med til at give børnene gode madvaner, vil flere forældre vælge frokosten til, mener Bent Egberg Mikkelsen.

Og der er mange børn, der har den fælles frokost i institutionen til gode.

I dag står 78 procent af børnehaverne uden en frokostordning, mens de fleste vuggestuer har en ordning, viser en rundspørge til kommunerne som Bureau 2000 har gennemført for BUPL.

 

Kilde