Mængden af økologiske fødevarer, der sælges, og det betyder forhåbentlig også spises, er stigende. Det gælder både i detailhandlen og inden for foodservice, der er den mad, der serveres i institutioner, restauranter, kantiner, cafeer, madservice mv.
Økologiske varer udgjorde 9,2 procent af det samlede salg af fødevarer til foodservice. Og dermed er salget næsten lige så høj som i detailhandlen, hvor 9,6 procent, af de varer vi køber, er økologiske.
Økoindkøb for millioner
Den offentlige sektors andel af det økologiske salg er på 42 procent – i kroner og ører løber det op i ca. 847 mio.
Af de 42 procent bruger de offentlige institutioner eksempelvis hospitaler, plejecentre, daginstitutioner og skoler 31 procent, mens de resterende 11 procent tilberedes i kantinerne på offentlige arbejdspladser.
Flere spisemærker
De mange øko-indkøb har samtidig resulteret i en stigning i antallet af økologiske spisemærker på 24 procent. I dag har 1.861 spisesteder et mærke.
Fordeles de økologiske varer på varegrupper udgør:
Mejeriprodukter 33 procent
Kolonial 33 procent
Frugt og grønt 23 procent
Frostvarer 8 procent
Kød, fisk og fjerkræ 3 procent
Alle tal er fra Danmarks Statistik, den 28. august.