Vi spiser mere fuldkorn

Hele kornet

Vi spiser mere rugbrød, men også lyst brød af fuldkornsmel. Korn indgår i salaterne, og vi vælger gerne fuldkornspasta.

At noget er ’fuldkorns-’ betyder, at det er fremstillet af det fulde korn, at hele kornets kerne indgår i f.eks. brød. Det betyder samtidig, at vi får flere næringsstoffer med brødet.

Stadig plads til forbedringer

Undersøgelsen fra DTU viser, at 27 procent følger de ernæringsmæssige anbefalinger om at spise fuldkorn og spiser mindst 75 gram om dagen. 

I gennemsnit spiser vi dog stadig kun 55 gram om dagen. Det betyder, at der er 75 procent voksne og 64 procent af børnene, der ikke følger anbefalingerne, men fortsat hellere vælger f.eks. hvidt brød.

Fuldkornslogo

I 2008 blev Fuldkornspartnerskabet dannet netop med den mission at gøre fuldkornsprodukter mere tilgængelige og gøre det synligt for os, hvorfor vi skulle vælge fuldkornsprodukter.

En ting, der har gjort det nemmere at vælge fuldkorn, er det orange fuldkornsmærke.

Der stilles krav om en bestemt mængde fuldkorn i de produkter, der er mærket med logoet. F.eks. skal brød med logo indeholde mindst 50 procent fuldkorn.

Kilde