Glutenfri kost ændrer tarmbakterierne

Er det en god ide at spise glutenfrit

Stadig flere vælger at spise glutenfrit, med den begrundelse, at de føler sig bedre tilpas, ikke fordi de har glutenallergi eller cøliaki. Det har affødt en debat om, det nu en god ide at spise glutenfrit, hvis ikke der er grund til det? Og om kan det give ernæringsmæssige udfordringer? Det kan et nyt, internationalt forskningsprojekt bidrage til at give et svar på.

Mindre luft i maven

I forskningsprojektet deltog 60 raske og voksne danskere. De fik henholdsvis en glutenfattig og en glutenrig kost. Den glutenfattige kost indeholdt ca. 2 g gluten pr. dag, mens kosten med et højt glutenindhold indeholdt 18 g gluten pr. dag. Derudover var de to kosttyper ens, hvad angår indholdet af energi og næringsstoffer - og kostfibre. 

Og især kostfibrene spiller en væsentlig rolle i forsøget. For mens mængden af fibre var ens i de to kosttyper, var sammensætningen af fibre forskellig. Fibrene i den glutenfattige kost kom fra f.eks. havre, ris og majs, rodfrugter og andre grøntsager, mens fibrene i den glutenrige kost især kom fra de glutenrige kornsorter hvede, rug og byg.

Glutenfri men fiberrig

Da vi ikke har enzymer i tarmen, der kan fordøje fibrene, fordøjes og omsættes de af tarmens bakterier. Og forskerne har vist, at fibrene fra den glutenfattige kost ændrede tarmbakteriernes sammensætning og dermed også deres funktion. Det resulterede i en mindre udvikling af luft i tarmene og mindre oppustethed.

I forsøget resulterede den glutenfattige kost også i et mindre vægttab, som forskerne forventer også skyldes den ændrede sammensætning af tarmbakterierne, der øger forbrændingen.

De positive virkninger af en glutenfattig kost menes derfor ikke at kunne tilskrives gluten i sig selv, men den ændring af tarmbakteriernes sammensætning som fibrene fra de glutenfrie råvarer var årsag til.

Vælg ikke de glutenfri produkter

Vælger man at spise glutenfrit bør man ikke kaste sig over de mange nye glutenfri produkter. De er nemlig med få undtagelser af elendig kvalitet, vurderer forskerne. De indeholder meget sukker, meget fedt og kun få fibre. Det er derimod vigtigt fortsat at have fokus på at spise fiberrigt.

Forskerne lægger ikke op til ændrede anbefalinger. Det kræver flere og længerevarende undersøgelser, siger leder af forskningsprojektet, Oluf Borbye Pedersen.

Læs hele undersøgelsen i Nature Communications
“A low-gluten diet induces changes in the intestinal microbiome of healthy Danish adults”