Gode råd til at undgå kræft

Spis fibre!

Vi har alle fået tudet ørene fulde af at fibre er gode for os, men hvad er egentlig grunden til at vi skal spise fibre?

”Grunden til at det kan være en rigtig god ide at spise mange fibre er, at fibrene skaber en rigtig god mæthed, og på den måde bliver man hurtigere mæt og indtager derved også færre kalorier, der kan medføre overvægt, der så i sidste ende kan være kræftfremkaldende”, fortæller Mie Lauwersen og uddyber:

"Fibrene binder uhensigtsmæssige stoffer, og bidrager til en sund tarmflora. Ligeledes vil et højt indtag af fibre bidrage positivt til din fordøjelse – hvilket betyder at de skadelige stoffer vil opholde sig kortere tid i dit mave-tarmsystem – hvilket så på længere sigt vil mindske risikoen for kræft",

Skær ned på saltet!

Et overforbrug af salt kan være en medvirkende årsag til mavekræft ifølge Kræftens Bekæmpelse, der anbefaler et dagligt indtag på ca. 5 gram. Og vi spiser faktisk 8-10 g dagligt ifølge kost undersøgelser.

Men hvad kan vi egentlig selv gøre for at nedsætte saltindtaget?

”Undersøgelserne viser at det reelt kun er 20 % af vores daglige saltindtag, vi har mulighed for at påvirke – resten kommer fra færdigprodukter såsom brød, kød og pålæg. Et godt råd vil derfor være at gå efter nøglehulsmærkede produkter, hvor der er sat grænser for saltindholdet. Et sidste godt råd er at lade saltbøssen stå”, siger Mie Lauwersen.

Undgå dyr med fire ben

Det er især kød fra dyr med fire ben, som - i for store mængder - kan øge risikoen for, at man udvikler kræft. Særligt det forarbejdede kød, har et højt indhold af konserveringsmidlet nitrat, der i følge Kræftens Bekæmpelse kan være kræftfremkaldende.

Derfor anbefaler Kræftens Bekæmpelse også, at man ikke spiser mere end 500 gram okse, svin og lammekød hver uge.

”Problemet er, at kød er en rigtig god kilde til protein, der er rigtig vigtig for vores krop. Derfor skal vi en alternativ kilde til protein, der er rigtig vigtig for vores krop - det kunne eksempelvis være fornuftigt at spise fisk mindst to gange om ugen, eller vælge æg, fiskepålæg eller vegetabilske proteinkilder såsom bønner eller linser.", fortæller Mie Lauwersen.

Frugt er godt, men… Grønt er bedre

Men hvordan er det nu lige med frugt og grønt - er det lige godt og hvor meget skal man egentlig spise af hver?

"Generelt set, er det fornuftigt at følge de nationale kostråd, der anbefaler at man skal spise 6 styks frugt og grønt om dagen – et godt bud kunne være 3 frugter og 3 grøntsager, ca. svarende til 600 gram dagligt. Hvis man følger kostrådene, nedsætter man også risikoen for kræft", fortæller Mie.

”Om frugt og grønt har en direkte effekt på forskellige kræftformer er ikke veldokumenteret.

Som et sidste godt råd fortæller Mie at:

”Helt generelt vil det bedste råd jeg kan give være, at sørge for at holde sig i gang, lade være med at ryge, begrænse indtaget af alkohol og så bare huske at være lidt glad hver dag”, slutter Mie Lauwersen af med et smil.