Har du gode saltvaner?

Hvor trykker skoen for dig?

Det salt du drysser på maden ved bordet eller i madlavningen er for de fleste ikke det store problem. Bidraget fra madlavning og bordsalt udgør gennemsnitlig kun 11-12 % af det totale saltindtag. Størstedelen af danskernes saltindtag kommer fra brød og kød og kødprodukter, herunder kødpålæg, men fx ost, færdigretter og lignende bidrager også med en del. Derfor er der god grund til at være opmærksom på de madvarer, vi får mest salt fra.

Vi danskere spiser i gennemsnit 9-11 gram salt om dagen. Det anbefales at spise maks. 5-6 gram salt om dagen, så mange af os kan med fordel skære ned på saltet. For meget salt i maden øger blodtrykket og påvirker andre faktorer, der øger risikoen for udvikling af hjerte-kar-sygdomme. Sparer du på saltet, falder dit blodtryk. Faldet er særlig stort, hvis du har for højt blodtryk, er overvægtig eller ældre.

Hvad kan du selv gøre?

Som forbruger kan du gå efter madvarer med mindre salt, når du køber ind og foretage ”smarte valg” i de daglige måltider.

Hvis du fx skifter dit traditionelle pålæg ud med rester fra aftensmaden kan du spare 1,7 gram salt.

Få inspiration i Saltfolderen - Spis mad med mindre salt

Du kan også tage den store salttest, hvor du kan blive opmærksom på dine saltvaner. Du finder testen på Salttest