Høringssvar: Giv diætister ordinationsret

Kost & Ernæringsforbundet står bag et yderst kritisk høringssvar på en ny bekendtgørelse, der vil åbne op for muligheden for, at produkterne kan købes i detailhandlen.

- Ernæringspræparater er til syge mennesker, der ikke har en jordisk chance for at vælge de produkter, der er bedst for dem. Der er et stort udbud af produkter, og det er på ingen måde lige til for almindelige mennesker. Det kræver faglighed og ekspertise, som man kun kan møde i apoteker, på sygehuse og klinikker drevet af læger eller kliniske diætister, lyder det fra Ghita Parry, formand i Kost & Ernæringsforbundet.

Læs hele høringssvaret her.

Som overenskomstbærende fagforening og interesseorganisation for blandt andet de kliniske diætister mener forbundet også, at det er på tide at netop denne faggruppe får ordinationsret på ernæringspræparaterne - de såkaldte fødevarer med særligt medicinske formål.

- Diætister er den eneste faggruppe, der kan foretage ernæringsterapi. De vil altid forsøge at behandle patienten med mad og måltider først, dernæst berigede fødevarer eller ernæringspræparater og endelig med sondeernæring eller parenteral ernæring. Med andre ord: Det her er en del af diætisternes kernefaglighed og det er derfor kun helt naturligt, at kliniske diætister - evt. i samarbejde med en læge - får ordinationsret på de her produkter, slår formanden fast og fortsætter:

- Vi hører fra vores medlemmer, at lægerne ofte kommer til dem og beder om råd og hjælp til at udfylde de grønne recepter, ligesom vi også får henvendelser fra patienter, der ikke fra start af har fået den nødvendige vejledning. Det vil sikre, at borgere, der kan opnå sufficient ernæring via diætvejledning hos en klinisk diætist gør det med almindelig kost eller berigede fødevarer. Og dermed at fødevarer med særlige medicinske formål kun ordineres til de patienter, der ikke kan få nok ernæring på anden vis, slutter hun.

I høringssvaret giver forbundet også udtryk for sin bekymring for, at de grønne recepter ikke er elektroniske eller fremgår af det fælles medicinkort. Desuden er forbundet også stærkt bekymrede for, hvordan detailhandlen i givet fald skulle kunne håndtere de personfølsomme recepter.

Læs hele høringssvaret her.