Relateret indhold

Fagbladsartikel 07/05/2020 Datoer og frister for fagbladet
Fagbladsartikel 07/05/2020 Annoncepriser og -formater
Fagbladsartikel 24/06/2020 Kost, Ernæring & Sundhed 4-2020
Christine Bille Nielsen [ TEKST OG OPSKRIFTER ] Jesper Glyrskov  [ FOTO ]
Fagbladsartikel 24/06/2020 Månedens opskrift: Danske Skaldyr
Tina Juul Rasmussen    [ TEKST ] Kissen Møller Hansen [ FOTO ]
Fagbladsartikel 24/06/2020 Ledelse under Corona kræver mod

Kontakt

RedaktørMette Jensen

T: 3163 6603
E: mj@kost.dk

Huller i kommunikationen

Først i en ulykkelig sag om listeria i rullepølse. Så debatterede DR, om ældremaden skulle komme fra storkøkken eller industri og endelig gav JP og TV2 den vakuumpakkede ældremad en ordentlig omgang. Alle tre ‘sager’ viser endnu engang, at kommunikation er en svær ting.

F.eks. var der rigeligt mange følelser i spil. Jeg er overbevist om, at flere fakta om historik, produktionsteknik og politiske prioriteringer ville have kvalificeret debatten. Og i listeriasagen fik manglen på kommunikation direkte katastrofale følger.

Rullepølsen, der ikke blev trukket tilbage i tide, blev på ulykkeligste vis årsag til, at ældre, der i forvejen var svækkede, mistede livet. For de produktions- og modtagekøkkener, der mestrer hygiejne og sikkerhed til fulde og gør alt, hvad der står i deres magt for hver eneste dag at levere ’sikker’ mad til borgerne, har det været en mere end barsk oplevelse at blive involveret i fødevareskandalen.

“Det sker ikke igen”, som en leder siger her i bladet. Og nej, det må ikke ske igen. Jeg er overbevist om, at alle produktions- og modtageled vil gå deres egenkontrol og procedurer efter i sømmene. Det samme vil Fødevarestyrelsen.

Fødevarestyrelsen har erkendt, at der er sket fejl i håndtering af sagen. Og har fået pålæg fra Fødevareministeren om at gå procedurerne kritisk igennem. Listeriasagen har klart og tydeligt vist, at der er huller i både koordinering og kommunikation.

En farlig fødevare skal trækkes tilbage øjeblikkeligt. Det dur ikke, at beskeden om tilbagetrækning leveres i forbifarten. Eller til en postkasse, der sjældent tømmes, som fødevarechefen i Fødevarestyrelsen nævner.

Det er afgørende vigtigt, at kommunikationen fungerer i alle led, og at al information gives så præcist og prompte, at ingen er i tvivl om, hvordan der skal handles. Ansvaret for korrekt, præcis og rettidig information starter hos myndighederne. Det er myndighederne, der har ansvaret for alle procedurer, der sikrer opsporing og optimal håndtering af et udbrud. Det ansvar må aldrig tilfalde en enkelt person i produktionen. Tværtimod er det vigtigt at sikre medarbejderne, så ingen bliver bange for at indrømme en fejl. For det – og ikke typen af ældremad, som antydet i maddebatten – vil true både fødevaresikkerhed og folkesundhed. Som vi har set det i listeriasagen.

Ghita Parry
/ Formand