Kontakt

Mad- og måltidskonsulentKarina Kyhn Andersen

T: 3163 6610
E: kka@kost.dk

Indkøbsguiden - Q & A

Q: Hvem er målgruppe for indkøbsguiden?

A: Målgruppen for den nye indkøbsguide er, foruden mennesker med diabetes, også sundhedsprofessionelle, som fx kliniske diætister og andre ernæringsprofessionelle, som kan bruge guiden i deres rådgivning og vejledning af mennesker med diabetes. Derudover kan praktiserende læger, fodterapeuter og andre, som er i kontakt med mennesker med diabetes, bruge guiden til at informere om sundere mad- og drikkevarer.

Q: Hvad kan jeg bruge Indkøbsguiden til?

A: Indkøbsguiden er en hurtig rettesnor, der indeholder fotos af dagligvarer, som vi kender fra supermarkedernes hylder. Varerne er inddelt i 17 fødevaregrupper, bl.a. mælk, ost eller pålæg, som gør det nemt at bruge guiden. Under hvert foto af en vare er angivet, hvor meget fedt, sukker, sukkerarter og kostfibre, varen bør indeholde for at være et sundere valg.

Q: Skal jeg købe præcis de varer, der er billeder af?

A: Nej, billederne viser blot et eksempel på den type vare, der kan vælges i pågældende kategori. Det vigtige er at være opmærksom på anbefalingen for fedt, sukkerarter, sukker og kostfibre og at sammenligne med næringsdeklarationen på den vare, du ønsker at købe. De afbillede varer er købt i forskellige butikskæder, så der forhåbentligt er genkendelige varer for alle, uanset hvor man køber ind.

Q: I guiden optræder der økologiske varer – skal jeg købe det?

A: Nej, ikke nødvendigvis. I valget af fødevarer er der lagt vægt på, at det er dagligdagsvarer, som kan findes i mange forskellige butikker. Når danskerne køber ind, er ca. 13 % af varerne økologiske, og det afspejler varerne i Indkøbsguiden.

Q: Der er en gennemgående anbefaling for fedt – hvorfor det?

A: Fødevarestyrelsen anbefaler at spise mindre mættet fedt fra f.eks. kød, pålæg og mejeriprodukter. Denne anbefaling afspejler sig i anbefalingerne.

Q: I den første udgave af Indkøbsguiden var der nogle lidt andre anbefalinger – hvad er årsagen til ændringerne?

A: Indkøbsguidens anbefalinger knytter sig, for de fleste kategorier, i kriterierne for Nøglehulsbekendtgørelsen og dermed opstår der ændringer fra tidligere version.

Q: Hvad betyder sukkerarter?

A: Sukkerarter er en angivelse af tilsat sukker og evt. naturligt forekommende sukker i et produkt f.eks. hvis et produkt indeholder frugt.

Q: Hvorfor anbefales det at drikke læskedrikke med kunstige sødestoffer?

A: Fødevarestyrelsens anbefaling ’Drik vand’, gælder for alle. Vil man gerne have ’smag’ i sin drik, kan drikke uden tilsat sukker være en mulighed.

Q: Kan jeg spise, alt hvad jeg vil af de afbildede varer?

A: Guiden er en hjælp til at købe de sundere produkter. Det er dog stadig vigtigt at have fokus på Fødevarestyrelsens anbefaling: ’Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv’

Q: Jeg kan ikke se nogle af de varer, jeg plejer at spise fx pitabrød og hummus. Hvad med dem?

A: Tag udgangspunkt i anbefalingerne for den enkelte fødevarekategori fx brød og pålæg og sammenlign næringsdeklarationen med den vare du plejer at spise.

Q: Hvad med pasta og ris?

A: Spis gerne pasta og ris – vælg varianter med Fuldkornslogoet.

Q: Hvad med syltede grøntsags og frugtvarer som rødbeder og syltetøj.

A: Syltede varer som asie, agurker røbede spist i små mængder kan være med tilsat sukker.
En vare spist i større mængde f.eks. rødkål og frugtvarer kan med fordel være uden tilsat sukker.

Q: Skal alle mennesker med diabetes spise det samme?

A: Indkøbsguiden er en generel og anvisende guide, hvor man hurtigt kan finde frem til de sundere produkter enten ved at kigge på mærkerne eller på deklarationen. Dertil har man i den individuelle rådgivning – f.eks. hos en diætist -  mulighed for at uddybe anbefalingerne for de borgere/patienter, det måtte være relevant. Så indkøbsguiden vil ofte med fordel kunne ”foldes ud”, så den tager afsæt i den enkelte borger/patient og dennes situation.