Mindre pakker og portioner skal gøre det nemmere for danskerne at holde vægten

FaKD er en del af Rådet for sund mad, som i dag har lanceret kampagnen Ja tak, lidt mindre

I 00’erne lærte vi danskerne at spise mere frugt og grønt, og i 10’erne fik vi dem til at spise dobbelt så meget fuldkorn. 20’erne skal være portionsstørrelsernes årti, hvor vi får knækket overvægtskurven i Danmark. Det er 18 brancheorganisationer, virksomheder, fagforbund, ngo’er og myndigheder gået sammen om i det privat-offentlige partnerskab Ja tak, lidt mindre.

”Vi har de sidste årtier ladet os friste af stadig større pakke- og portionsstørrelser. Det får os til ubevidst at spise og drikke mere, uden vi føler os mere mætte. Det øger risikoen for overvægt og dermed en række alvorlige sygdomme. Det skal være slut med supersizing. Vi vil rulle udviklingen tilbage til mere normale størrelser ved at supermarkeder, cafeer, kantiner og takeaway-steder gør portionerne lidt mindre. Vi kalder det downsizing. Og vi forbrugere skal med tiden komme til at se ”mindre”, som en merværdi på linje med fx økologi eller dyrevelfærd,” siger Susanne Tøttenborg fra Kræftens Bekæmpelse og projektleder i Ja tak, lidt mindre.

Mindre pakker betyder færre kalorier

Selv en lille reduktion på omkring 10 % betyder noget, selvom den hverken kan ses eller mærkes. En scone m/chokolade på 115 g i stedet for 130 g en gang om ugen, giver ca. 350 g mindre på vægten på et år. Det lyder måske af lidt, men når vi konstant udsættes for de større portioner inden for alle typer mad- og drikkevarer, så bliver det let til meget over en årrække, hvis der sniger sig ½-1-2 kg på hvert år.

I Ja tak, lidt mindre oplyser vi danskerne om sammenhængen mellem overvægt og portionsstørrelser. Men først og fremmest skal de pakker og portioner, vi får tilbudt, være lidt mindre, for overvægt er ikke kun den enkeltes ansvar, men også samfundets ansvar. En gang var en 25 cl sodavand normalt, nu er det ½ liter, og en pose slik indeholder ofte 250-300 g. Vi kommer nemt til at drikke eller spise rub og stub uden rigtigt at forholde os til, om vi har brug for det hele,” siger Susanne Tøttenborg.

Plus på CSR-kontoen

Downsizing behøver ikke koste på bundlinjen og kan tværtimod give plus på CSR-kontoen. For nogle fødevareproducenter, supermarkedskæder og food service er det nyt at skulle gøre portionsstørrelserne mindre, da det i årtier er gået den anden vej. Flere virksomheder er i gang med downsizing og melder positivt tilbage om tiltagene. En af dem er 7-Eleven, som gerne vil være med til at drive udviklingen mod mindre størrelser i højere kvalitet. Derfor har mindre størrelser i højere kvalitet være et af kriterierne til leverandørerne i seneste udbud af deres bagerisortiment:

Vi har gennem årene downsizet flere produkter, og lige nu sidder vi med fem konkrete produkter, som vi snart downsizer. Vi skal levere et højt niveau af både kvalitet og sundhed i vores butikker, og her tjener downsizing begge formål. For det første får man færre kalorier, salt, fedt og sukker pr. produkt, men også fordi vi kan veksle det vi fjerner i størrelse til højere kvalitet. Kunderne har taget godt imod det, og vi oplever større salg på de downsizede produkter. Et andet initiativ, vi også har i vores butikker, er, at vi oplyser kalorieindholdet i vores produkter på, så kunderne kan navigere efter det,” siger Maria Gervig, Kommerciel direktør i 7-Eleven.

Beregner man effekten af downsizing på bare to af 7-Elevens bagerivarer, giver det en årlig besparelse på mere end 13 millioner kalorier og 2,6 tons fedt, sukker og salt.

Fakta

  • Ja tak, lidt mindre er en forebyggende indsats mod overvægt, som skal øge tilgængeligheden af og efterspørgslen efter mad- og drikkevarer i lidt mindre pakker og portioner.
  • Ja tak, lidt mindre er et partnerskab i regi af Rådet for sund mad. Der er 18 partnere: ALT for damerne/FIT LIVING, Bryggeriforeningen, Coop, De Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer, Fagligt Selskab for Kliniske Diætister, FOA, Fødevarestyrelsen, Healthy Skinny Bitch, Hjerteforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Professionshøjskole, Landbrug & Fødevarer, McDonald’s, Sundhedsstyrelsen, Tænketanken Frej, Aarhus Universitet.
  • 51 pct. svarende til ca. 2.4 mio. voksne danskere har overvægt. Hvis udviklingen fortsætter vil det være to ud af tre i 2045, hvoraf hver tredje har svær overvægt. Reference 
  • Portion size-effekt: Store pakker og portioner får os til at spise og drikke mere, uden man føler sig mere mæt. Det gælder uanset alder, køn, uddannelse og socio-økonomisk status. Reference
  • Flertallet kan ikke se forskel, når de kigger på en række almindelige fødevarer i to forskellige størrelser, dvs. en i 100 pct. størrelse og en, som er 10 pct. mindre. Reference 1  Reference 2
  • Ca. 20 pct. af danskernes individuelle klimabelastning kommer fra vores fødevareforbrug. Hvis alle danskere spiste og drak 10 pct. mindre som følge af downsizing, ville vores klimaaftryk – alt andet lige - være 2 pct. mindre.

Læs mere om Ja tak, lidt mindre Hjemmesiden og Facebook

Eksempler på effekt af downsizing

  • Hvis man en gang om ugen drikker en lille cafe latte med sødmælk (20 cl) i stedet for stor (30 cl) vil man i løbet af et år få 2.860 kcal mindre, undgå ca. 400 g på vægten.
  • Hvis en familie på 4 deler en 1½ l sodavand i stedet for 2 liter en gang om ugen, vil hver person have sparet ca. 2.600 kalorier og ca. 350 g på vægten årligt.
  • Hvis man en gang om ugen spiser en hakkebøf (7-10 % fedt) på 125 g i stedet for 150 g, undgår man 2.080 kcal. Det svarer til knap 300 g fedtmasse pr. år.