NCP - Gruppeundervisning af overvægtige børn

  • Bevægelse kom ind i Lineas hverdag. Modelfoto: Istock
    Bevægelse kom ind i Lineas hverdag. Modelfoto: Istock

Eksemplet med Linea, der er overvægtig og henvises til gruppeundervisnig for at komme ned i vægt, viser, hvordan NCP kan bruges ved gruppeundervisning.

 

Lineas historie

Linea er er tit ked af det. Hun vejer for meget, og hun vil gerne have det samme tøj som hendes veninder. Hendes forældre gør deres bedste for at lave sund mad til Linea, men de ved ikke, hvor meget det er fornuftigt at spise, når man er 11 år, og de synes det er svært at finde på mad, der kan passes ind i deres travle hverdag.

Undervisning i gruppen
Linea er henvist fra egen læge til et forløb med andre overvægtige børn i kommunen. Hun skal mødes med en lille gruppe af andre overvægtige børn og deres familier, hvor de hver anden gang skal lave mad og hver anden gange skal være fysisk aktive. Hver gang er der undervisning i et relevant emne.

 

Det lykkes at tabe sig – nu skal vægttabet fastholdes
Efter forløbet er Linea blevet en gladere pige, hun er vokset og har tabt sig 2 kg, så hun er nu under 90 percentilen på vækstkurven. Målsætningen for hende er at holde vægten mens hun vokser.
Både Linea og familien har fået mere bevægelse ind i hverdagen. De har fået inspiration til at lave nemme og sunde hverdagsretter og forstået, hvilke mængder der er fornuftige. Linea har maddag hver tirsdag og synes, det er sjovt at lave sund mad sammen med sine forældre. Hun har aldrig været kræsen, men er blevet inspireret til at smage nye ting, især at prøve forskellige slags krydderier og grøntsager.

 

TRIN 1: Ernæringsudredning

TRIN 2: Ernæringsdiagnose

TRIN 3: Ernæringsintervention

TRIN 4: Ernæringsmonitorering og -evaluering

Kilde
Sofie Wendelboe, klinisk diætist