Overgangsalder: Særlig vigtigt at få kalk nok

Onlineartikel fra2015

Af Signe Kierkegaard Cain

”For nylig var der en kvinde, der ringede. Hun havde osteoporose og var i tvivl om, hvad hun skulle gøre i forhold til mælkeprodukter. Hun havde nemlig været til et foredrag med en kostvejleder, der havde sagt, at mælkeprodukter var noget skidt, og så bliver man jo forvirret.” Det fortæller Kirsten Bønløkke, der er klinisk diætist i Osteoporoseforeningen. Hver onsdag sidder hun klar ved foreningens diætisttelefon for at rådgive medlemmerne. Ifølge Kirsten Bønløkke er der en del, der som kvinden her bliver i tvivl om, hvorvidt det er godt for dem at spise mælkeprodukter.

Sjovt nok er det Kirsten Bønløkkes oplevelse, at mælken har været udråbt som bad guy af virkelig mange omgange. ”Da jeg for 30 år siden tog en kostvejlederuddannelse og ikke var uddannet diætist endnu, var vi også meget kritiske over for mælk. Men litteraturen tyder altså ikke på, at indtag af mejeriprodukter skulle give knogleskørhed. Tværtimod er der en masse undersøgelser, der peger på, at det er godt for knoglerne at spise mælkeprodukter,” siger hun.

Grønsager med kalk

Undersøgelsen af danskernes kostvaner fra 2003-2008 viste, at en stor del af indtaget af calcium kom fra mælkeprodukter. 41 procent kom fra mælk, 19 procent fra ost, og kun henholdsvis 4 og 8 procent fra grønsager og brød og korn.

Det er dog ikke nødvendigvis problematisk at vælge mejeriprodukter fra, hvis man for eksempel ikke kan tåle dem, understreger Kirsten Bønløkke: ”Om du vil spise dine mejeriprodukter eller tage en kalktablet er ikke så vigtigt. Selv om mejeriprodukter naturligvis også giver andre gode ting som for eksempel protein.” Spiser man ikke mejeriprodukter, kan man blandt andet få calcium fra grove og grønne grønsager. De indeholder pænt med calcium og med undtagelse af spinat optager kroppen en stor del af den kalk, der er i grønsagerne. Derudover fremhæver Kirsten Bønløkke også tørrede bælgfrugter, havregryn og fuldkorn som gode kilder til kalk.

Og det er afgørende, at man er opmærksom på en eller anden form for erstatning, hvis man ikke spiser mælkeprodukter. ”Når mælken vælges fra, kan det jo betyde, at folk ikke får den mængde calcium, som anbefales. Det kan for eksempel være et problem i forhold til unge, der måske holder op med at drikke mælk, fordi det ikke er smart. De er i gang med at opbygge kalk i knoglerne, og 10-20-årige har faktisk brug for 900 mg kalk frem for de normale 800 mg til raske. Så det er problematisk, hvis det er lige der, man vælger det fra, og hverken forældrene eller den unge selv er opmærksom på det,” siger Kirsten Bønløkke.

Særlig risiko i overgangsalder

Det centrale budskab i forhold til kost og osteoporose er, at man skal spise varieret. Og så er det naturligvis helt afgørende at få kalk og D-vitamin nok. Det gælder ikke mindst for kvinder i overgangsalderen. Mens den står på, afkalker kroppen nemlig med op til fem procent, mens det normalt kun er en halv til en procent. ”I de år er det derfor ekstra vigtigt for kvinder at være opmærksomme på sygdommen, fordi de nemmere udvikler den. Det er afgørende for dem at motionere og altså sørge for den varierede kost og de rette tilskud,” siger Kirsten Bønløkke.

Netop kvinderne over 50 er sammen med mænd over 60 de primære målgrupper for en kampagne, som Sundhedsstyrelsen og Osteoporoseforeningen står bag i uge 47. ”Forekomsten af osteoporose er størst hos personer i de to grupper i forhold til resten af befolkningen. Og vi har desuden valgt at fokusere på mennesker med ingen eller kort uddannelse, fordi tendensen er, at andelen af personer, der er diagnosticeret med knogleskørhed, er mindre for dem med ingen eller kort uddannelse, end dem med videregående uddannelse,” fortæller Tue Kristensen, der er akademisk medarbejder i Sundhedsstyrelsen.

Han peger på behovet for at øge danskernes viden om osteoporose, fordi mange formodentlig har sygdommen uden at vide det og derfor ikke modtager behandling. ”I denne kampagne sætter vi fokus på, at det er vigtigt, at osteoporose bliver opdaget tidligt. Vi ved, at mange ikke er opmærksomme på risikofaktorerne, og at en del først opdager, at de har osteoporose, når de får et knoglebrud. Det nytter at sætte ind tidligere og blive opmærksom på, hvad man selv kan gøre,” siger Tue Kristensen. Derfor er målet med kampagnen at motivere kvinder over 50 år og mænd over 60 år til at tale med deres læge, hvis de har risiko for at få eller have osteoporose.

Det vigtige D-vitamin

Kampagnens målgruppe har også en anden udfordring i forhold til osteoporose. Indtaget af kalk er vigtigt, men det er samtidig afgørende at få nok D-vitamin – både hvis man har sygdommen eller for at forebygge. D-vitamin er nemlig afgørende for optaget af calcium i kroppen. ”Jo ældre vi bliver, jo sværere får vi ved at danne D-vitamin i huden. Vi skal simpelthen opholde os længere tid i solen for at få nok,” siger Kirsten Bønløkke. Hun peger på, at jo ældre vi bliver, jo dårligere optager vi generelt næringsstoffer. ”Mange spiser også færre kalorier med alderen, og dermed får de også færre vitaminer og mineraler. Derfor bliver det endnu mere afgørende at spise sundt,” siger hun.

Ifølge Kirsten Bønløkke det centralt, at folk forstår vigtigheden af at spise rigtig mad til alle måltider, motionere og komme udenfor for at få D-vitamin fra solen. Som kost-, ernærings- og sundhedsprofessionel kan man blandt andet hjælpe med at justere tilskuddet af kalk og D-vitamin i forhold til den enkeltes kost. ”Det er for eksempel vigtigt ikke bare at tage en masse kalktabletter, men vurdere mængden i forhold til, hvor meget man får i kosten,” siger hun.

Fakta

Cirka 165.000 danskere lider af knogleskørhed – her af cirka 20.000 mænd og 128.000 kvinder over 55. Der er en række faktorer, som øger risikoen for, at man får osteoporose, for eksempel: Arvelig disposition, lav kropsvægt, tidligere brud, overgangsalder før 45 år, lav fysisk aktivitet, lav indtagelse af kalcium og D-vitamin, rygning, stort alkoholforbrug, højdetab (mere end 4 cm over 10 år), behandling med Prednison eller lignende præparat som tablet (mere end 5 mg dagligt i 3 måneder eller længere), Osteogenesis Imperfecta samt andre sygdomme, der øger risikoen for osteoporose: forhøjet stofskifte, øget biskjoldbruskkirtel funktion, nyresygdomme, anorexia nervosa og visse bindevævs- og blodsygdomme.

Kilder: Sundhedsstyrelsen og Osteoporoseforeningen.

Referencer:

”Betydningen af mælk som calciumkilde og for udvikling af osteoporose”; Sundhedsstyrelsen, 2003 - http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/mer/2003/Betydningen_af_maelk_som_calci...

International Osteoporosis Foundation: http://www.iofbonehealth.org/nutrition

Tucker, KL: "Osteoporosis prevention and nutrition", Curr Osteoporos Rep. 2009 Dec;7(4):111-7.