Plads til uenighed styrker

Sladder

Uenigheder, hvisken og sladder i krogene.

Det er helt centrale dele, når der skal skabes et dårligt arbejdsmiljø, hvor de ansatte går rundt og er sure på hinanden.

Men sådan behøver det ikke at være.

Tak for hjælpen

Den dårlige stemning kan brydes, hvis de ansatte og ledelsen beslutter sig for at gøre noget ved det.

Ved for eksempel at arbejde med anerkendelse og konfliktløsning er det muligt at vende stemningen til det bedre på arbejdspladsen.

Rent praktisk foregår det på den måde, at de ansatte roser hinanden, siger tak for hjælpen og på den måde værdsætter hinanden og det, de hver især bidrager med til fællesskabet.

En model

Konflikter kan løses ud fra en bestemt model, hvor der bliver talt om konflikten, og hvordan de ansatte vil have, at arbejdspladsen skal være.

Uenighed

Mange konflikter opstår, fordi to kolleger, der arbejder sammen, bliver uenige om noget.

Hvis de bruger uenigheden til at løse de opgaver, de står over for, skaber uenigheden dynamik og god stemning på arbejdspladsen.

For at kunne nå til det punkt, at uenighed kan bruges til noget konstruktivt, skal de ansatte give hinanden plads til at være uenige og have tillid til hinanden.

Det har de arbejdet med hos Herning Kommunale Tandpleje. Klik på linket og læs om deres erfaringer.

 

Kilde