Pressemeddelelse: Den Nationale Kosthåndbog

Kosthåndbogen er et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Kost & Ernæringsforbundet. Intentionen er at skabe et fælles og let tilgængeligt værktøj for alle de faggrupper, der er involveret i borgerens helbred og sundhed.

”Kosthåndbogen er et vigtigt og efterspurgt opslagsværk blandt vores medlemmer. De bruger den, når de omsætter officielle anbefalinger til både hverdagsmad og til specialkost, der fx kan spises af borgere med tygge- og synkebesvær. Men Kosthåndbogen er også et meget vigtigt redskab i samarbejdet med de andre faggrupper. Med den i hånden har vi et fælles sprog og viden, så vi sikrer, at alle får den mad, som passer til netop deres specifikke behov”, siger Ghita Parry, formand for Kost & Ernæringsforbundet.

Fælles redskab for alle faggrupper

I et typisk behandlingsforløb er der mange forskellige fagpersoner omkring den enkelte patient. Det kan fx være diætister, der vejleder om kosttyper, økonomaer og ernæringsassistenter, der tilbereder måltiderne, læger, der ordinerer kosttypen og pleje-/sundhedspersonale, der serverer maden. Alle bidrager med deres faglighed og skal derfor kende mulighederne for forskellige kosttyper. Med Kosthåndbogen får alle den samme referenceramme, når der skal lægges velfungerende kostplaner for den enkelte borger.

Se Kosthåndbogen.dk

Kosthåndbogen.dk fra 2016 er udgivet af Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen og Kost & Ernæringsforbundet december 2016. Det er den 3. reviderede version. Første udgave udkom i 2005. Målgruppen er: Professionsbachelorer i ernæring og sundhed, kliniske diætister, økonomaer, ernæringsassistenter, læger, sygeplejersker, sundhedsplejersker, ergoterapeuter, fysioterapeuter, social- og sundhedshjælpere, andet kostansvarligt personale samt undervisere og studerende.

• Kost & Ernæringsforbundets pressevagt: T: 28 30 41 85
  • Fødevarestyrelsens pressevagt, T. 22 84 48 34