Pressemeddelelse: DM i Skills 2017

Matthias kommer fra Amager og bevæger sig til daglig rundt i tre af landets regioner: Han bor i Valby/Frederiksberg, arbejder i Ringsted og går i skole i Vejle. I Aalborg scorede han førstepladsen og kan nu kalde sig Danmarks dygtigste ernæringsassistentelev.

Til daglig er Matthias i praktik i Madhuzet Zahlesvej i Ringsted, hvor han laver mad til plejecentre og ældreboliger i Ringsted Kommune. Matthias kom med til DM i Skills på et afbud og havde kun tre ugers forberedelsestid, da en anden studerende fra Syddansk Erhvervsskole i Vejle meldte fra, og skolen havde spottet skills-potentiale i Matthias.

”Jeg sagde, at det ville jeg lige overveje, for jeg vidste jo ikke, om jeg kunne nå det”, siger en glad og udmattet Matthias i bilen på vej hjem til Sjælland.

Men det kunne han, endda så godt, at han blev danmarksmester og fik prisen fra forbundet på 10.000 kr.

”Jeg skal belønnes lidt, for det trænger jeg til nu. Pengene skal selvfølgelig bruges på oplevelser med god mad. Og så skal jeg nok også ud og shoppe lidt til min kæreste Amanda”, siger Matthias, som afslutter sin uddannelse til næste sommer. På den lange bane er drømmen at blive køkkenchef.

Fremtidens mad
I alt deltog 10 finalister i konkurrencen med temaet ’Fremtidens mad med optanke og passion’. De tre konkurrencedage bestod af følgende tre udfordringer, som alle skulle præsenteres overbevisende for dommerne: Nordisk tapas, det grønne køkken i et internationalt studiemiljø og en klassiker i nye klæder.

Det er 7. år, at Kost & Ernæringsforbundets medlemmer demonstrerer deres færdigheder til DM i Skills. Og det bliver ikke den sidste, for mesterskabet skal inspirere og tiltrække unge talenter, så vi får de bedste og mest ambitiøse elever på ernæringsuddannelserne, som skal sikre kvaliteten for fremtidens mad.

En hjørnesten i sundhedsarbejdet

”I dag er jeg en meget stolt regionsformand. De ti finalister er så dygtige talenter både i køkkenet og på scenen, hvor de meget passioneret har fortalt om deres mad og fag. Ernæringsassistentelever er en af hjørnestenene i det daglige, forebyggende og behandlende sundhedsarbejde i Danmark. Det har været en fornøjelse at se dem brillere og demonstrere alt det, de mestrer rent fagligt”, siger Marian Aagaard, formand i Region Nordjylland, som på vegne af Kost & Ernæringsforbundet overrakte Matthias en anerkendelse på 10.000 kr.

• Det er 7. gang der afholdes DM i Skills i Danmark.
  • Største faggruppe: 68,5 % af Kost & Ernæringsforbundets medlemmer er ernæringsassistenter og –elever.
  • Konkurrencen er inspirereret fra WorldSkills som blev etablereret i Spanien i 1950 for tiltrække de unge til de erhvervsfaglige uddannelser.
  • Deltagere: De ti ernæringsassistentelever, som deltog i DM i Skills 2017: Camilla Christiansen Boytang, Caroline Fynbo Jørgensen, Hannan Cherrou, Karmina Baguio Hede, Line Christensen, Louise Hjort Petersen, Matthias Hindborg Palmelund, Mitch Kenni Grønvall, Nanna Holmfred Thomsen, og Renee Wind.
  • Billeder: Se billeder på forbundets facebookside fra DM i Skills: https://www.facebook.com/forbundet