Presse- og kommunikationskonsulentSofia Zafirakos

T: 2830 4185
E: soz@kost.dk

Pressemeddelelse: EVENT: Maddag med de mindste

Smag, mærk og sæt ord på mad og råvarer. (FOTO: Må KUN bruges i forbindelse med omtale af Maddag 2017)

Eventen markerer værdien af madordninger, som et sundt, sjovt og velsmagende tilbud, der kan mere end at mætte. Det er Kost & Ernæringsforbundet og FOA, der for 4. gang arrangerer Maddag. I år står menuen på pitabrød med falafel, ærtecreme og grøntsager, som børnene har været med til at tilberede.

Mad kan mere end at mætte

En af grundstenene i madordninger er at bruge måltidet som et pædagogisk værktøj i hverdagen, hvor børnene inddrages i de små ting, de kan håndtere.

"Gode vaner begynder i barndommen. Så lad os starte med at tilbyde et sundt, appetitligt og fælles måltid her. Måltidet er en oplagt ramme for indlæring, hvor selv de mindste kan være med i forberedelserne. De lærer at håndtere en kniv, at sætte ord på mad og de mærker værdien af et fælles måltid. Jo mere man ved om mad, jo større er sandsynligheden for at træffe bevidste og sunde valg senere i livet. Jeg håber, at Maddag motiverer flere institutioner til at tilbyde madordning med dygtige fagprofessionelle i køkkenet", siger Ghita Parry, formand for Kost & Ernæringsforbundet.

Mad til de mindste i daginstitutioner er et oplagt sted at sætte ind, hvis man vil sikre, at flere får adgang til sund mad. Undersøgelser viser nemlig, at børn får dækket op til 70% af deres daglige behov for måltider i daginstitutionen.

"Der er godt 310.000 børn i de danske daginstitutioner. Det er her, de får en stor del af deres daglige mad. Derfor har det stor betydning, hvad der bliver serveret. Maddag er en oplevelse ud over det sædvanlige for de børn, der deltager. Samtidig er det en måde at sætte fokus på vigtigheden af at servere sund og spændende mad i landets børnehaver og vuggestuer, så vi får sunde og glade børn", siger Gina Liisborg, formand for Kost- og servicesektoren i FOA.

FAKTA

• Hver 5. barn i 0. klasse får en bemærkning i deres journal fra sundhedsplejersken om problematiske mad- og måltidsvaner. (Kilde: Bemærkninger til mad og måltider Temarapport og årsrapport Børn indskolingsundersøgt i skoleåret 2015-2016).
  • Børn får dækket op til 70% af deres daglige madindtag i daginstitutionen. (Kilde: Iversen og Sabinsky, Maddannelse, madmod og madglæde, 2011).

Kun hver femte børnehave har en madordning: 21% af børnehaverne og 94% af vuggestuerne (Kilde: Bureau 2000, jan. 2015).

Kontaktinformation

• Kost & Ernæringsforbundet: Ghita Parry, formand, via pressekonsulent Sofia Zafirakos,
    mobil: 28 30 41 85
  • FOA: Gina Liisborg, sektorformand for kost- og servicesektoren, mobil: 20 48 49 35

NB: Foto fra Maddag må KUN bruges til omtale af Maddag.