STAFETTEN: Mette Lei

Hvorfor blev du leder?

Jeg kan huske, der engang var en, der sagde til mig, at jeg kunne blive en god leder. Jeg tror, det var mens jeg var økonomaelev, hvor jeg fik det at vide i en evaluering. Det bed jeg mærke i. Jeg havde egentlig aldrig selv overvejet at blive leder - det tror jeg i øvrigt heller ikke, der er mange unge, der går rundt og drømmer om. Men det fik i hvert fald startet det hele.

Det var faktisk meningen at jeg skulle have været klinisk diætist, men efter jeg hørte de ord, droppede jeg den ide, og begyndte at fokusere på at blive leder.

Hvilke karakteregenskaber lægger du vægt på hos en leder?

Jeg kan godt lide, at man er ærlig, åben og tillidsvækkende og ikke mindst, at man siger tingene som de er, på en positiv og anerkendende måde. Det er nok de vigtigste værdier for mig som leder.

Så synes jeg også, det er rigtig vigtigt, at man som leder har nogen, man kan spare med, og mine ansatte skal selvfølgelig også kunne spare med mig.

Jeg mener også, det er vigtigt at fokusere på, hele tiden at videreudvikle sine lederegenskaber.

Her hos os, har vi samarbejdet med en faglig meget kompetent erhvervspsykolog, der har evalueret de ansatte og fundet opmærksomhedspunkter, hvor der er potentiale for udvikling. Dem kan man så hver især arbejde med. Det, synes jeg, har været en meget givende proces.

Hvordan arbejder du som leder med løbende at have et strategisk sigte på innovation og udvikling af DDM’s produkter og service?

Det gør vi på rigtig mange forskellige måder her hos os - her er nogle af dem: Det handler meget om få oplysninger fra både brugere og folk, der er i kontakt med brugerne her i virksomheden. Eksempelvis bliver alle kundehenvendelser, samt henvendelser fra kundeservice samlet op og registreret. Der bliver også talt med vores chauffører - hvad hører de, når de er ude at levere maden?

Så har vi vores brugertilfredshedsundersøgelser. Både dem vi selv laver og dem, der bliver lavet ude i kommunerne – dem kigger vi også rigtig meget på.

Vi har også en afdeling her hos os, der udelukkende beskæftiger sig med markedsundersøgelser. Så er vi i løbende i dialog med diverse foreninger, der spiser vores mad, blandt andet pensionistforeninger. Så er der leverandørmøder - dem afholder vi i ca. 80 kommuner. Ud over det så vi holder vi naturligvis også øje med vores konkurrenter og lovgivningen på området.

Sidst, men ikke mindst, har vi en konceptgruppe, der arbejder med at udvikle koncepter i forhold til målgrupperne - eksempelvis etniske menuplaner, menuer med meget økologi etc.

Og det er bare nogle af de mange ting vi gør.

Alle de informationer, vi så samler sammen, bruger vi så til at optimere vores koncept og strategi, så det produkt, brugeren møder, er så godt, som det overhovedet kan blive.