Sunde fødevarer til mennesker med diabetes

Det kan være en udfordring at vælge rigtigt, når man som person med diabetes vil planlægge sammensætningen af sin mad. Projekt Sunde fødevarer til mennesker med diabetes fokuserer på at øge viden og information om sundere valg af fødevarer.

Projektets overordnede mål er at gøre det lettere for personer med diabetes at følge De officielle Kostråd under hensyntagen til individuelle mål og strategier. Den rette kost er en del af en velreguleret diabetes. Det er derfor særlig vigtigt at have fokus på indtaget af kulhydrater, både mængde, type og fordeling over dagens måltider. Det bidrager til at stabilisere blodsukkeret. Projektet skal øge handlekompetencerne til at vælge de sundere fødevarer i indkøbssituationen, når man har diabetes. 

Den nationale diabetes-handlingsplan

Projektet løfter initiativ 4 i Den Nationale Diabeteshandlingsplan 2017-2020. Indholdet i Den nationale diabetes-handlingsplan 2017-2020 blev aftalt mellem regeringen og satspuljepartierne i efteråret 2017. I planen indgår 12 initiativer til styrkelse af diabetesindsatsen i Danmark, og danne en fælles national ramme, som skaber mål og retning for diabetesindsatsen i Danmark. Regeringen og satspuljepartierne har med satspuljen for 2017-2020 indgået en aftale om at afsætte 65,0 mio. kr. til Den nationale diabetes-handlingsplan, der skal styrke indsatsen på diabetesområdet.

Undersøgelse om støtteværktøjer, mærkningsordninger og svære situationer

Som led i projektet er der gennemført en kvantitativ undersøgelse blandt mennesker med diabetes og en kvalitativ undersøgelse blandt sundhedsprofessionelle. Formålet har været at undersøge, hvilke eksisterende mærkningsordninger, støtteværktøjer og redskaber, der er kendskab til, hvilke der anvendes i praksis, og hvilke ønsker der er til nye støtteværktøjer og redskaber. Læs om undersøgelsen og resultaterne her.

Idékatalog til rådgivning og vejledning af personer med diabetes.

I et idékatalog kan ernærings- og sundhedsprofessionelle finde inspiration til rådgivning og vejledning af personer med diabetes. Idékataloget præsenterer et overblik over apps, madopskrifter, film og andre eksisterende støtteværktøjer, der kan bidrage til den sundhedsprofessionelles rådgivning og vejledning af personer med type 1- og type 2-diabetes. Du kan hente Idekataloget helt gratis lige  her.

App til kulhydrattælling

Diabetesforeningen har udgivet en app som et praktisk støtteværktøj, der bidrager til overblik over fødevarernes indhold af kulhydrater. App’en består af billedkort af produkter som brød, fastfood, frugt, morgenmad etc. Derudover er det konkrete indhold af kulhydrater samt energiindhold, kostfibre, sukker og mættet fedt også anført på hvert billedkort. Det har i mange år været et ønske fra brugerne at app’en forbedres med en søgefunktion. Dette er gjort muligt gennem projektet. Du kan læse om app’en lige her.

Indkøbsguide

Projektet har desuden resulteret i et konkret og handleanvisende støtteværktøj, der skal sikre sundere fødevarer til mennesker med diabetes. Indkøbsguiden ’Vælg sundere mad- og drikkevarer’ er udviklet af Sundhedsstyrelsen og Diabetesforeningen. Guiden er, som en del af projektet, blevet opdateret og har fået nyt visuelt udtryk. Download indkøbsguiden her.

Guiden kan også bestilles hos hos kfsbutik.dk eller netbutik.diabetes.dk. 

 

 

Q: Hvem er målgruppe for indkøbsguiden?

A: Målgruppen for den nye indkøbsguide er, foruden mennesker med diabetes, også sundhedsprofessionelle, som fx kliniske diætister og andre ernæringsprofessionelle, som kan bruge guiden i deres rådgivning og vejledning af mennesker med diabetes. Derudover kan praktiserende læger, fodterapeuter og andre, som er i kontakt med mennesker med diabetes, bruge guiden til at informere om sundere mad- og drikkevarer.

Q: Hvad kan jeg bruge Indkøbsguiden til?

A: Indkøbsguiden er en hurtig rettesnor, der indeholder fotos af dagligvarer, som vi kender fra supermarkedernes hylder. Varerne er inddelt i 17 fødevaregrupper, bl.a. mælk, ost eller pålæg, som gør det nemt at bruge guiden. Under hvert foto af en vare er angivet, hvor meget fedt, sukker, sukkerarter og kostfibre, varen bør indeholde for at være et sundere valg.

Q: Skal jeg købe præcis de varer, der er billeder af?

A: Nej, billederne viser blot et eksempel på den type vare, der kan vælges i pågældende kategori. Det vigtige er at være opmærksom på anbefalingen for fedt, sukkerarter, sukker og kostfibre og at sammenligne med næringsdeklarationen på den vare, du ønsker at købe. De afbillede varer er købt i forskellige butikskæder, så der forhåbentligt er genkendelige varer for alle, uanset hvor man køber ind.

Q: I guiden optræder der økologiske varer – skal jeg købe det?

A: Nej, ikke nødvendigvis. I valget af fødevarer er der lagt vægt på, at det er dagligdagsvarer, som kan findes i mange forskellige butikker. Når danskerne køber ind, er ca. 13 % af varerne økologiske, og det afspejler varerne i Indkøbsguiden.

Q: Der er en gennemgående anbefaling for fedt – hvorfor det?

A: Fødevarestyrelsen anbefaler at spise mindre mættet fedt fra f.eks. kød, pålæg og mejeriprodukter. Denne anbefaling afspejler sig i anbefalingerne.

Q: I den første udgave af Indkøbsguiden var der nogle lidt andre anbefalinger – hvad er årsagen til ændringerne?

A: Indkøbsguidens anbefalinger knytter sig, for de fleste kategorier, i kriterierne for Nøglehulsbekendtgørelsen og dermed opstår der ændringer fra tidligere version.

Q: Hvad betyder sukkerarter?

A: Sukkerarter er en angivelse af tilsat sukker og evt. naturligt forekommende sukker i et produkt f.eks. hvis et produkt indeholder frugt.

Q: Hvorfor anbefales det at drikke læskedrikke med kunstige sødestoffer?

A: Fødevarestyrelsens anbefaling ’Drik vand’, gælder for alle. Vil man gerne have ’smag’ i sin drik, kan drikke uden tilsat sukker være en mulighed.

Q: Kan jeg spise, alt hvad jeg vil af de afbildede varer?

A: Guiden er en hjælp til at købe de sundere produkter. Det er dog stadig vigtigt at have fokus på Fødevarestyrelsens anbefaling: ’Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv’

Q: Jeg kan ikke se nogle af de varer, jeg plejer at spise fx pitabrød og hummus. Hvad med dem?

A: Tag udgangspunkt i anbefalingerne for den enkelte fødevarekategori fx brød og pålæg og sammenlign næringsdeklarationen med den vare du plejer at spise.

Q: Hvad med pasta og ris?

A: Spis gerne pasta og ris – vælg varianter med Fuldkornslogoet.