Log ind og få medlemsfordele

Sunde knogler hele livet

Knogleskør uden at vide det

Nye tal fra Osteoporoseforeningen anslår, at 550.000 danskere lider af knogleskørhed. Men mange har sygdommen uden at vide det. Antallet er desuden stigende, fordi vi bliver ældre, og fordi vores livsstil ikke er god for knoglerne. Blandt andet har mange et stillesiddende arbejde.

Knogleskørhed er desuden arveligt. Men man kan gøre meget selv for at holde knoglerne sunde og stærke og forebygge brud.

Mad og fysisk aktivitet

Det handler først og fremmest om at spise ’knoglevenligt’, det vil sige efter kostrådene, men med et særligt fokus på at få tilstrækkeligt med kalcium og D-vitamin, men også magnesium og K-vitamin er vigtige næringsstoffer for knoglerne. Fysisk aktivitet styrker også knoglerne og det er vigtigt, at der er tale om vægtbærende aktiviteter som f.eks. gang og løb.

Pas på knoglemasse

Indtil vi er omkring 30 år, bygger vi knoglemassen op. Så er den stabil indtil 40-45 års alderen, hvorefter det begynder at gå den modsatte vej, og vi mister 0,5-1 procent af knoglemassen om året. I forbindelse med overgangsalderen mister kvinder dog en større del af knoglemassen som følge af de hormonelle ændringer, men knogletabet stabiliserer sig igen efter overgangsalderen. 

Fokus på forebyggelse

Knogleskørhed kan ikke mærkes, og derfor er der mange, der ikke ved om de har skøre knogler. Målet med Osteoporoseforeningens kampagne 'Kæmp for knoglerne' er netop derfor, at den ender i en national handlingsplan, som sætter opsporing, forebyggelse og behandling i system. Hvis knogleskørhed opdages i tide, vil det spare mange for lidelser og give en bedre livskvalitet, skriver Osteoporoseforeningen.

Kilde