Relateret indhold

Fagbladsartikel 05/02/2020 Datoer og frister for fagbladet
Fagbladsartikel 05/02/2020 Annoncepriser og -formater
Fagbladsartikel 21/02/2020 Dialogen er lang
Fagbladsartikel 04/02/2020 Kost, Ernæring & Sundhed 1-2020

Kontakt

RedaktørMette Jensen

T: 3163 6603
E: mj@kost.dk

Sundhed for alle i skolen

  • Sanne Hansen  [ TEKST ] Fødevarestyrelsen [ FOTO ]
    Sanne Hansen [ TEKST ] Fødevarestyrelsen [ FOTO ]

Flere forskningsprojekter understreger, at der stadig er stor social ulighed i sundhed blandt børn og unge. Børn fra familier med færrest ressourcer har flest sundhedsproblemer. Problemerne drejer sig om alt fra mental sundhed til tandbørstning, og på det ernæringsmæssige område spiser børnene mindre sundt og regelmæssigt end børn i familier med flere ressourcer. Det dokumenterer et stort studie, som Nordea-Fonden står bag. Også DTU har kigget på den sociale slagside, og tallene fra de store, nationale kostundersøgelser peger på, at forekomsten af overvægt er 76 procent hyppigere blandt børn af forældre med kort uddannelse end blandt børn af højtuddannede forældre. Og samme tendens gælder decideret fedme.

Den sociale ulighed har været på den politiske dagsorden igen og igen, men der sker ingen forandringer. Måske kan skolemad være én af vejene til at vende udviklingen. Forskningsprojektet LOMA, der er en model for læring og næring til skoleelever, viser lovende resultater.

Flere indsatser på samme tid

LOMA, der står for lokal mad, begyndte som et pilotprojekt i Svendborg, hvor en enkelt skole tilberedte skolemad af lokale råvarer. Eleverne var med i marken og i køkkenet og deltog i planlægning, tilberedning og servering af maden. Køkken og spisesal var et udvidet læringsrum, hvor mange fag blev integreret. Måske skulle der regnes på næringsindholdet i maden, eller eleverne lærte om kartoflens historie. I dag er projektet større, og der bliver kokkereret på fem skoler i fire forskellige kommuner i landet.

Dorte Ruge, der er ph.d. ved University Collage Lillebælt, er projektleder og starter med at konstatere, at undersøgelser peger på, at ulighed i sundhed også fører til ulighed i læring.

− I LOMA vil vi både fremme sundhed, læring og bæredygtig udvikling, så vi forsøger at se på dynamikkerne mellem de forskellige indsatser. Vi gør flere ting på én gang, fordi vi ved, at det er det, der skal til. Det er ikke nok at sætte sund mad frem. Vi prøver at skabe et stærkt læringsmiljø, der er inkluderende og giver alle børn lige adgang til at være med, siger hun.

LOMA rykker

Sundhedsbegrebet i projektet er bredt og handler om alt, der har med trivsel at gøre, men på det ernæringsmæssige område kigger forskerne efter mad- og sundhedsrelaterede handlekompetencer. Det kan for eksempel være, om børnene udvikler viden og færdigheder, samarbejdsevner og erfaring med opgaver og relationer. Dorte Ruge tager et forsigtigt forbehold for resultaterne, da respondentgruppen ikke er så stor, men der tegner sig et mønster:

− Vi ved, at hvis du skal forbedre din sundhed, så skal du vide, hvad der er frugt og grønt. Og du skal vide, hvordan du forarbejder råvarer til mad. Og her er det tydeligt at se en positiv udvikling. De tosprogede børn når sjældent lige så højt op i viden, som børn med ét sprog. Derfor arbejder projektet lige nu med at lave digitale læringssystemer, der kan understøtte de tosprogede, der til gengæld træder et ekstra skridt frem, når det gælder det praktiske arbejde med maden.

− De har lært nogle ting om madproduktion, som mange etnisk danske elever ikke har, og de tager fat på tingene på en mere kontant og konstruktiv måde, fortæller Dorte Ruge.

Hun er ikke i tvivl om, at LOMA kan være med til at udligne social ulighed i sundhed.

− Bare sådan en ting som at øge motivationen for at indtage mere frugt og grønt. Hvis skolen bliver et sted, der aktivt understøtter den indsats, så vil det være med til at mindske uligheden på en meget konkret ernæringsmæssig måde. Vi har også observeret et øget indtag af fisk. Når vi starter med LOMA, kan vi høre de voksne sige nej, nej − de her børn, de spiser ikke fisk. Men den modstand forsvinder næsten som dug for solen.

Maddannelse i 8. klasse

Gitte Frederiksen underviser på Filstedvejens Skole i Aalborg. Dagligt oplever hun, hvordan hun er med til at flytte børnenes grænser. Lige nu er det 8. klasse, hun og faglærerne arbejder med efter LOMA-modellen.

− I den her uge arbejder vi med kylling, og eleverne har aldrig set eller skåret i en hel kylling, så det er en stor udfordring for dem. De er vant til at få den hjem som færdigret eller udskåret. Men nu går de hjem og prøver opskrifterne. Ja, faktisk kan de slet ikke vente, til de får opskrifterne, de tager billeder af dem med telefonen, fortæller hun.

Gitte Frederiksen er ikke et sekund i tvivl om, at LOMA kan påvirke uligheden i sundhed, og hun hører det samme fra kolleger. Når børnene selv laver mad, kan de pludselig lide mad, som de ellers ikke brød sig om. Og underviserne er ikke bange for at præge og danne.

− Vi tvinger dem til at sætte sig og spise i 20 minutter − uden deres telefoner, som vi samler ind. Nu synes de, det er hyggeligt at snakke om, hvad vi har lavet, og sidder længere, end de skal. I LOMA skal de også smage på maden. Det synes sådan nogen 8. klasser ikke, vi skal bestemme. Men når der sidder en underviser ved hvert bord − så gør de det!

Landsdækkende skolemad

Dorte Ruge håber, at ideen med at gøre ‘lokal mad til en sundhedsmotor og køkkenet til maskinrummet, hvor eleverne kan være med til at lave mad’, vil sprede sig til flere skoler. Men det vigtigste er selvfølgelig, at børn spiser i løbet af dagen. Hun kunne desuden ønske sig, at skolernes trivselsundersøgelser satte spot på elevernes oplevelse af sult og koncentrationsevne, som der i dag ikke spørges til.

I forbindelse med LOMA er der en lav brugerbetaling på måltiderne, men Dorte Ruge erkender, at det ville koste penge at gøre projektet landsdækkende. Dels til produktionskøkkener, dels til kost- og ernæringsfagligt personale.

Læs mere

Projekt LOMA
www.lomaskole.dk/

Sociale forskelle i børns kostvaner, fysiske aktivitet og overvægt
www.food.dtu.dk − søg på titlen

Skolebørnsundersøgelsen 2014
www.nordeafonden.dk – forskning i børn og unges sundhed

Når mad og dannelse går hånd i hånd
Sine Vind Thestrup og Marianne Zangenberg
www.ucviden.dk − søg på titlen