Tapas skærper appetitten

− Bedre ros kan man næsten ikke få. De små portioner giver patienterne madlyst. De beskriver dem ligefrem som ’lokkemad’, siger hun.

Også for medarbejderne er tapas en succes. Det er blevet sjovere at lave mad.

− Medarbejderne bruger deres faglighed, arbejder kreativt og har lært en masse spændende, nye råvarer at kende. De er fagligt stolte, og det har givet køkkenet høj social kapital, siger køkkenchef Charlotte Ancker.

Køkkenet har desuden sparet penge på råvarebudgettet, penge, der er brugt til mere personale, der kan lave endnu flere ting fra bunden. Menuplanen ændres fra uge til uge og afspejler årstidens udvalg af friske råvarer. Maden udportioneres, så den ser indbydende ud til såvel den første som den sidste patient. Og så får patienterne historien bag maden. Det kan være med til at give dem lyst til at spise, viser erfaringen. Visionerne for maden går ud på at give patienterne en god oplevelse, vække deres nysgerrighed og få dem til at tale sammen om maden. Ideen er at servere kendte retter med et tvist, så patienterne føler sig trygge samtidigt med, at de får stimuleret deres smags- og synssans. Og så skal maden afspejle mangfoldigheden i samfundet.