Relateret indhold

Fagbladsartikel 20/06/2019 Datoer og frister for fagbladet
Fagbladsartikel 20/06/2019 Annoncepriser og -formater
Fagbladsartikel 19/06/2019 Kost, Ernæring & Sundhed 06/2019
Christine Bille Nielsen [ OPSKRIFTER ] Jesper Glyrskov [ FOTO ]
Fagbladsartikel 19/06/2019 Månedens opskrift: Jordbær
Sanne Hansen [ TEKST ] Kissen Møller Hansen [ FOTO ]
Fagbladsartikel 19/06/2019 Måltider, der gør en forskel

Kontakt

RedaktørMette Jensen

T: 3163 6603
E: mj@kost.dk

Uddel mere og bedre ros

  • Marie Preisler [ t e k s t ] │ Peter Sørensen [ m o d e l f o t o ]

Mange medarbejdere hungrer efter en tilbagemelding fra deres leder, men får det sjældent. Og når lederen roser en medarbejder, kan det udløse skuffelse. Ros er nemlig en drilsk størrelse, fastslår cand.scient og forfatter Alexander Kjerulf, der underviser ledere i at skabe arbejdsglæde.

− Mange medarbejdere føler sig isolerede, fordi lederen aldrig giver dem feedback på, om de gør deres arbejde godt eller skidt. Og når ledere giver ros, sker det ofte på måder, der ikke er hensigtsmæssige. Ros er følsomt, siger han.

Begrund rosen

At give og få ros er for de fleste mennesker mindst lige så sårbart som at give og få kritik. Derfor er det meget vigtigt, at lederen er opmærksom på sin måde at rose. En tommelfingerregel er, at ros skal være konkret, understreger Alexander Kjerulf.

− Det er ikke nok at slå medarbejderen på skulderen og sige ’godt gået’. Medarbejderen vil vide, hvad lederen giver sin ros for, så medarbejderen kan føle sig set og anerkendt. Lederen skal forklare, hvad der specifikt er godt, og begrunde hvorfor, det er godt.

Ros skal også gives for noget, som medarbejderen selv oplever som værdifuldt eller svært. Ellers kan rosen give bagslag.

− Jeg har oplevet en leder, der pludselig roser sin sekretær for at arkivere rapporter. Men det har hun gjort i ti år og med venstre hånd ved siden af andre og vigtigere opgaver, så hun bliver ikke glad, men er tværtimod skuffet over at opdage, at hendes leder ikke aner en bjælde om, hvad hun gør og kan, siger Alexander Kjerulf.

Ros også indsatsen

Det er også vigtigt at rose medarbejdere for deres indsats − ikke kun deres resultater.

− En medarbejders indsats kan godt være rosværdig, selvom den ikke udmønter sig i håndgribelige resultater. Der kan være ydre faktorer, som står i vejen for at opnå målbare resultater.

Personlige egenskaber, der har værdi for organisationen, er også vigtige at rose, mener Alexander Kjerulf. Eksempelvis en medarbejder med et smittende humør, der spreder latter og arbejdsglæde i teamet. Og en medarbejder, der altid er meget hjælpsom og en god kollega.

Ros under fire øjne

Ærlighed er den vigtigste forudsætning for, at ros virker. Mener lederen ikke sine ord af et ærligt hjerte, skal rosen slet ikke udtrykkes.

Alexander Kjerulf opfordrer ledere til at være omhyggelige og bruge deres kendskab til hver enkelt medarbejder, når de vælger, hvor rosen skal gives. For nogle medarbejdere er det rart at blive hevet frem på gulvet og få pæne ord serveret for øjnene af alle kollegaerne. Andre ville finde sådan en situation dybt pinlig og slet ikke være i stand til at tage imod budskabet. De medarbejdere skal lederen rose under fire øjne.

Alexander Kjerulf vurderer, at det især er konfliktskyhed, der får mange ledere til at undlade kritik, og at det er frygt for Janteloven og optagethed af egne opgaver, der får lederne til at holde igen med de rosende ord.

INTRO

 

Det er en vigtig ledelsesopgave at sikre en arbejdsplads uden tabuer. Der skal kunne tales om alle vigtige emner. Og det er lettere sagt end gjort. Derfor lader vi her i bladet en række eksperter give råd om at takle svære samtaler i dagligdagen. Første artikel i serien giver råd om ros. 

 

FAKTA
 

Sådan roses

  1. Vær konkret, og begrund rosen.
  2. Ros indsatsen, ikke kun resultatet.
  3. Ros også personlige egenskaber.
  4. Giv kun ros, der er ærligt ment.
  5. Ros som regel under fire øjne.

Sådan roses ikke

  1. Ros ikke, hvis rosen er ufortjent.
  2. Giv aldrig ros, som er ironisk ment.
  3. Pak ikke din kritik ind i ros: først ros, så kritik, så lidt ros igen.
  4. Fordel rosen. Du må gerne rose nogen mere end andre, men ingen må blive helt forbigået.
  5. Ros ikke, for at undgå at skulle kritisere nogen.

KILDE: ALEXANDER KJERULF