Relateret indhold

Fagbladsartikel 20/06/2019 Datoer og frister for fagbladet
Fagbladsartikel 20/06/2019 Annoncepriser og -formater
Fagbladsartikel 27/08/2019 Kost, Ernæring & Sundhed 07/2019
Christine Bille Nielsen [ OPSKRIFTER ] Jesper Glyrskov [ FOTO ]
Fagbladsartikel 27/08/2019 Månedens opskrift: Sild i stimer
Sanne Hansen   [ TEKST ] Ritzau Scanpix [ FOTO ]
Fagbladsartikel 27/08/2019 Styr på strømmen

Kontakt

RedaktørMette Jensen

T: 3163 6603
E: mj@kost.dk

www.hverdag på nettet.dk

  • Tina Juul Rasmussen [ t e k s t ] │Scanpix [ f o t o ]

Marianne var glad, da hun fik jobbet som teamleder i køkkenet og samtidig steg lidt i løn − ikke nogen bondegård hver måned, men over et år blev det alligevel til noget. Smilet blegnede dog, da Marianne det efterfølgende forår fik sin årsopgørelse med den kedelige tekst: Du mangler at betale xx tusinde kroner i skat.

For Marianne havde glemt, at hun tidligere på året havde fået en mail fra SKAT om, at hendes forskudsopgørelse nu lå klar på SKATs hjemmeside, og hun her kunne ændre sin årsindkomst og dermed betale lidt mere i skat hver måned − i stedet for at få et samlet smæk året efter.

Slut med breve og papir

Marianne er et opdigtet eksempel, men, bekræfter kontorchef Marianne Sørensen fra Digitaliseringsstyrelsen, ikke helt i skoven. For vi får mere og mere post og information fra det offentlige i digital form − enten som mails i indbakken, i vores e-boks eller i den digitale postkasse på borger.dk. Og det kræver, at vi tænker og handler anderledes, end dengang informationerne kom gennem brevsprækken i flade kuverter.

− I takt med at det offentlige sender mere og mere information digitalt til borgerne, kræver det, at du tjekker din mail eller dine elektroniske postkasser jævnligt, siger Marianne Sørensen.

De fleste af os har i flere år fået lønsedlen elektronisk, ligesom årsopgørelsen og forskudsopgørelsen på nettet heller ikke er nyt. Men også indkaldelsen til syn af bilen, ejendomsskattebilletten og meddelelse om børnetilskud blinker i den digitale postkasse hos mange af os.

Og der er ingen vej udenom. For med regeringens Digitaliseringsstrategi bliver det obligatorisk at bruge de digitale løsninger i den skriftlige kommunikation med offentlige myndigheder. Papirblanketter og formu-
larer skal udfases, så vi i stedet betjener os selv på nettet. Fra 1. november 2014 skal danskerne kunne modtage posten digitalt fra offentlige myndigheder.

Hjælp at hente

Men der er ingen grund til panik. For føler man sig ikke helt hjemme i det offentlige digitale univers, er der hjælp at hente, beroliger Marianne Sørensen. Hun forstår godt, hvis det kan være svært at overskue, hvad man skal, bør og ikke behøver − og hvad der sker, hvis man evt. misser noget i den digitale datastrøm.

− Hvis man tænker, at “det har jeg ikke mulighed for at tjekke”, f.eks. fordi man ikke har en computer hjemme eller adgang til internettet, kan man i yderste konsekvens blive fritaget for at have en digital postkasse.

Hvis man derimod ’bare’ er usikker på den nye fagre internetverden, kan man få hjælp i sin lokale Borgerservice.

− Her kan man få ’med-betjening’ − dvs. at der står en ved siden af computeren i Borgerservice og viser, hvordan, man gør. Man kan også komme på computerkursus. Så vil man gerne lære det, er der muligheder. De, som af forskellige grunde ikke kan lære det, f.eks. på grund af handicap, kan søge om fritagelse, siger Marianne Sørensen.

Brug borger.dk

Ét er, at det offentlige Danmark kommunikerer til os elektronisk. Men samme spilleregler gælder den anden vej − når vi skal søge om eller anmelde noget til stat, region eller kommune: Vi skal bruge internettet.

Her er det gode råd fra Marianne Sørensen meget enkelt:

− Hvis du er vant til at gå på nettet, så brug hjemmesiden borger.dk. Her er alle de områder, man som borger kan og skal henvende sig til det offentlige på, samlet ét sted. Her er en del forklaring at hente med videoer og trin-for-trin-guides samt en hotline, man kan ringe til. Og her kan man oprette sin digitale postkasse. Det er en god ide at få gjort allerede nu, men hvis man ikke får det gjort, sker det automatisk senest 1. november 2014, så det er en af de ting, man har lidt længere tid til at få styr på, siger hun og tilføjer:

− Det er vigtigt at huske, at så snart man har en digital postkasse, er der også pligt til at tjekke den. Digital post har nemlig samme retslige status som de breve, man får i papirpostkassen.

FAKTA
 

De digitale bølger 

Regeringen har vedtaget en digitaliseringsstrategi “Den digitale vej til fremtidens velfærd” for 2011-2015, som er den fjerde i rækken. Den første kom i 2001. Strategien betyder, at danskerne i sidste ende udelukkende skal kommunikere med det offentlige via selvbetjening og digital post på internettet. Digitaliseringen sker i ’bølger’ − dvs. at der med hver bølge bliver flere og flere digitaliserede områder. Vi står netop nu foran 2. bølge, som træder i kraft 1. december 2013. Her vil den digitale selvbetjening blandt andet omfatte ansøgning om støtte til kropsbårne hjælpemidler, betaling af ejendomsskat, begravelseshjælp, valg af læge, økonomisk friplads, anmeldelse af rotter, ansøgning om pas og meget, meget mere.

Læs mere på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside www.digst.dk

 

FAKTA
 

Det skal du have styr på 

  • Fra 1. november 2014 skal du kunne modtage posten fra det offentlige digitalt.
  • Det betyder, at du skal oprette en digital postkasse på hjemmesiden borger.dk. Her logger du ind med dit NemID. Har du ikke et NemID, bestiller du det på NemID.nu. Hvis du allerede har en e-Boks, kan du også vælge at tilmelde dig digital post fra det offentlige i din e-Boks. Du vil herefter kunne logge på både e-Boks og din digitale postkasse på borger.dk for at læse og svare på din digitale post fra det offentlige.
  • Foretager du dig ingenting, får du automatisk oprettet en digital postkasse 1.11. 2014. Det får du et brev om − og senere en påmindelse, hvis du glemmer at tage den i brug.
  • Det er en god ide at bede om at få besked om ny digital post via e-mail. Det kan du gøre i forbindelse med, at du opretter din digitale postkasse og efterfølgende i din digitale postkasse eller i e-Boks. Så slipper du for at tjekke i tide og utide.

KILDE: DIGITALISERINGSSTYRELSEN

Og til de mobile … 

  • e-Boks findes som app til mobiltelefon og tablet. Det offentlige arbejder på at udvikle sikre løsninger til digital selvbetjening på mobilplatforme.
  • Digitaliseringsstyrelsen har lavet en oversigt over ’kompenserende apps’ til personer med handicaps, som kan lette hverdagen, blandt andet i kontakten med det offentlige. Den er her: digst.dk (søg ’mødet med borgeren’ og ’tilgængelighed’).

Guide på kost.dk

www.kost.dk/guide-til-e-boks